Literatura: |
1) Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2002.
2) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.
3) Dennison P., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003.
4) Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Wyd. WSiP, Warszawa, 1994.
5) Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Wyd. Glottispol, Gdańsk 1998.
6) Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol, Gdańsk 2003.
7) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015.
8) Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005.
9) Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009.
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie:
• w stopniu zaawansowanym terminologię, teorię i metodykę, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
• w stopniu zaawansowanym teorie naukowe w zakresie terapii pedagogicznej i profilaktyki zaburzeń oraz psychologiczne, biologiczne i medyczne podstawy tych procesów,
• w stopniu zaawansowanym wiedzę o rozwoju dziecka w aspektach biologicznym, psychologicznym i społecznym.
• wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą wychowanków i podopiecznych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Student potrafi:
• samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategie działań pedagogicznych, w tym działań profilaktycznych oraz tworzyć programy odziaływań terapeutycznych skierowanych do wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
• samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł, w tym literatury w języku polskim i obcym.
• podejmować praktyczne działania pedagogiczne pozwalające na wyrównywanie szans edukacyjnych wychowanków i podopiecznych pochodzących z różnych środowisk, wyznań i narodowości.
Student jest gotów do:
• krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności i ich aktualizowania,
• uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, np. diagnozowaniem, bądź ułożeniem programu terapii dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
• inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym angażując najbliższe środowisko dziecka objętego zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi.,
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – egzamin pisemny (W01, W03, W06, W16) oceniony według kryteriów
Ćwiczenia – obecność, aktywność na zajęciach (dyskusja w oparciu o zadaną literaturę przedmiotu), przygotowanie konkretnego materiału na zajęcia (U02, U04, U11, K01, K02, K04).
|
Zakres tematów: |
1) Zasady pracy korekcyjno-kompensacyjnej (ss. - 3 godz., sn. – 1 godz.),.
2) Osobowość pedagoga-terapeuty (tworzenie alfabetu terapeuty), (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).
3) Formy ćwiczeń w zakresie (ss. - 4 godz., sn. – 3 godz.):
• percepcji wzrokowej,
• percepcji słuchowej
• sprawności motorycznej (motoryki dużej i małej),
• pisania
• czytania.
4) Wybrane metody pracy korekcyjno-kompensacyjnej (ss. - 4 godz., sn. – 3 godz.):
• Metoda Dobrego Startu prof. M. Bogdanowicz.
• Metoda 18 struktur wyrazowych.
• Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherbourne.
• Metoda Paula Dennisona – kinezjologia edukacyjna, gimnastyka mózgu.
5) Przykładowe metody nauki czytania i pisania wykorzystywane także w pracy korekcyjno-kompensacyjnej (ss. - 3 godz., sn. – 2 godz.):
• Glottodydaktyka prof. B. Rocławskiego.
• Metoda Symultaniczno-Sekwencyjna Nauki Czytania prof. J. Cieszyńskiej.
6) Analiza gotowych programów terapii pedagogicznej (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).
7) Przykładowe ćwiczenia na usprawnianie poszczególnych funkcji (ss. - 3 godz., sn. – 2 godz.),.
8) Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy/konspektów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (ss. - 4 godz., sn. – 2 godz.).
|
Metody dydaktyczne: |
• Słowne (pogadanka, wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z zadanym do przygotowania tekstem),
• Oglądowe (pokaz, obserwacja, wykorzystywanie technicznych środków dydaktycznych),
|