"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno- kompensacyjnych 0101-PED-I-4031S
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 25
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1) Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2002.

2) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.

3) Dennison P., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003.

4) Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Wyd. WSiP, Warszawa, 1994.

5) Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Wyd. Glottispol, Gdańsk 1998.

6) Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol, Gdańsk 2003.

7) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015.

8) Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005.

9) Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

• w stopniu zaawansowanym terminologię, teorię i metodykę, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

• w stopniu zaawansowanym teorie naukowe w zakresie terapii pedagogicznej i profilaktyki zaburzeń oraz psychologiczne, biologiczne i medyczne podstawy tych procesów,

• w stopniu zaawansowanym wiedzę o rozwoju dziecka w aspektach biologicznym, psychologicznym i społecznym.

• wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą wychowanków i podopiecznych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Student potrafi:

• samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategie działań pedagogicznych, w tym działań profilaktycznych oraz tworzyć programy odziaływań terapeutycznych skierowanych do wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

• samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł, w tym literatury w języku polskim i obcym.

• podejmować praktyczne działania pedagogiczne pozwalające na wyrównywanie szans edukacyjnych wychowanków i podopiecznych pochodzących z różnych środowisk, wyznań i narodowości.

Student jest gotów do:

• krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności i ich aktualizowania,

• uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, np. diagnozowaniem, bądź ułożeniem programu terapii dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

• inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym angażując najbliższe środowisko dziecka objętego zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi.,

Metody i kryteria oceniania:

Wykład – egzamin pisemny (W01, W03, W06, W16) oceniony według kryteriów

Ćwiczenia – obecność, aktywność na zajęciach (dyskusja w oparciu o zadaną literaturę przedmiotu), przygotowanie konkretnego materiału na zajęcia (U02, U04, U11, K01, K02, K04).

Zakres tematów:

1) Zasady pracy korekcyjno-kompensacyjnej (ss. - 3 godz., sn. – 1 godz.),.

2) Osobowość pedagoga-terapeuty (tworzenie alfabetu terapeuty), (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

3) Formy ćwiczeń w zakresie (ss. - 4 godz., sn. – 3 godz.):

• percepcji wzrokowej,

• percepcji słuchowej

• sprawności motorycznej (motoryki dużej i małej),

• pisania

• czytania.

4) Wybrane metody pracy korekcyjno-kompensacyjnej (ss. - 4 godz., sn. – 3 godz.):

• Metoda Dobrego Startu prof. M. Bogdanowicz.

• Metoda 18 struktur wyrazowych.

• Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherbourne.

• Metoda Paula Dennisona – kinezjologia edukacyjna, gimnastyka mózgu.

5) Przykładowe metody nauki czytania i pisania wykorzystywane także w pracy korekcyjno-kompensacyjnej (ss. - 3 godz., sn. – 2 godz.):

• Glottodydaktyka prof. B. Rocławskiego.

• Metoda Symultaniczno-Sekwencyjna Nauki Czytania prof. J. Cieszyńskiej.

6) Analiza gotowych programów terapii pedagogicznej (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

7) Przykładowe ćwiczenia na usprawnianie poszczególnych funkcji (ss. - 3 godz., sn. – 2 godz.),.

8) Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy/konspektów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (ss. - 4 godz., sn. – 2 godz.).

Metody dydaktyczne:

• Słowne (pogadanka, wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z zadanym do przygotowania tekstem),

• Oglądowe (pokaz, obserwacja, wykorzystywanie technicznych środków dydaktycznych),

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Płusajska-Otto 5/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)