Badania marketingowe 0102-ZARZ-1-2081N
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P)
Semestr letni 2024/2025
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Podana we wcześniejszych sekcjach |
Efekty uczenia się: |
Wiedza „Student zna i rozumie…” współzależności między różnymi dziedzinami wiedzy jako podstawy rozumień zjawisk organizacyjnych oraz zagadnień stanowiących przedmiot badań marketingowych, w szczególności relacje między naukami o zarządzaniu i naukami społecznymi (Z_W03) rolę badań marketingowych w procesie rozpoznawania różnych wymiarów otoczenia organizacji, koniecznych do uwzględniania w procesie kierunkowania działań marketingowych o charakterze adaptacyjnym lub innowacyjnym, w szczególności doboru metod, narzędzi, rozwiązań organizacyjnych i instrumentów marketingowych (Z_W04) rolę i znaczenie danych rynkowych, w szczególności w procesach analizy zachowań nabywców, zarówno poprzez metody jakościowe, jak i ilościowe, w tym również ich znaczenie, jako narzędzi wspierających podejmowanie decyzji marketingowych. (Z_W09) Umiejętności „Student potrafi…” dokonywać refleksyjnej, opartej na danych źródłowych analizy zjawisk w organizacji i jej otoczeniu, mających istotnych wpływ na wybór metod, technik i narzędzi badań marketingowych związanych z ich dogłębną analizą i wyjaśnianiem w kontekście wyboru późniejszych adekwatnych działań marketingowych (Z_U02) rozróżniać, dobierać i sprawnie wykorzystywać instrumenty technik i narzędzi badań marketingowych, zarówno związanych z badaniami ilościowymi, jak i jakościowymi w stosunku do obszaru i przedmiotu badań oraz rodzaju informacji potrzebnych do prowadzenia działań marketingowych, kojarząc wzajemne powiązania i wykorzystując potencjał triangulacji metod i technik badawczych. (Z_U03) znajdować praktyczne, zadaniowe zastosowanie instrumentarium badań marketingowych w organizacji w rozwiązywaniu problemów na różnych szczeblach i wymiarach funkcjonowania organizacji z uwzględnieniem obowiązujących ram prawnych i proceduralnych dotyczących prowadzenia badań (Z_U04) identyfikować i proponować własne rozwiązania napotykanych problemów organizacyjnych związanych z pozyskiwaniem informacji potrzebnych do podejmowania decyzji marketingowych, zarówno w wymiarze operacyjnym, jak i strategicznym. (Z_U05) wykorzystywać odpowiednie techniki badań marketingowych opartych na aktualnym dorobku wiedzy nauk społecznych, wskazując, identyfikując, wyjaśniając przyczyny i konsekwencje zmian w zachowaniach konsumenckich, działaniach konkurencji, postępie technicznym i innych istotnych zmiennych decyzyjnych, charakteryzując ich specyfikę, siłę oddziaływania, wskazując praktyczne sposoby i narzędzia wykorzystywanych w skutecznych sposobach projektowania produktów i usług (Z_U06) dokonywać analizy konkretnych zdarzeń marketingowych w organizacjach lub w opisanych studiach przypadków, wykorzystując dostępne techniki i narzędzia badań rynkowych, uwzględniając złożony kontekst oddziaływań czynników definiujących rodzaj i charakter sytuacji rynkowej, dokonując zarazem wyboru odpowiednich działań marketingowych służących podjęciu decyzji (Z_U11) Kompetencje społeczne „Student jest gotów do…” proponowania i/lub podejmowania samodzielnie lub zespołowo proaktywnych działań związanych z wykorzystaniem badań marketingowych zarówno podczas zajęć, w trakcie uczestnictwa w praktykach zawodowych, jak i w miejscu pracy, związanych z dostrzeżonymi problemami i możliwościami realizacji inicjatyw / projektów mogących przyczyniać się do ich minimalizacji lub rozwiązywania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (W) Zaliczeniowa praca tematyczna / problemowa uzupełniona pytaniami dodatkowymi na ocenę wyższą ; prowadzący dopuszcza pracę realizowaną zespołowo (maks. 2-3 osoby ) z możliwością indywidualnej weryfikacji wkładu i zdobytej wiedzy. Weryfikacja efektów w zakresie wiedzy oparta głównie na jakości pracy zaliczeniowej obejmującej przekrojowy zakres zagadnień (praca tematyczna/ problemowa lub odnosząca się do konkretnej organizacji) (ZW03, Z_W04, Z_W09) Umiejętności (U) Sposób, forma prezentacji zaliczeniowej pracy tematycznej/ problemowej, ponadto ocena ćwiczeń składająca się do opracowania samodzielnie lub w zespołach łączących wiedzę i umiejętności z dziedziny badań marketingowych z innymi dyscyplinami, istotnymi w rozumieniu danego zagadnienia; prezentacje na zadane wcześnie tematy, analiza i rozwiązywanie studiów przypadku, karty zadań. Weryfikacja głównie efektów w zakresie umiejętności, ale również wiedzy, prowadzona w toku zajęć, uwzględniająca jakość prac cząstkowych – case study, ćwiczeń, prezentacji (Z_U02, Z_U03, Z_U04, Z_U05, Z_U06, Z_U11) Kompetencje społeczne (P) Obserwacja postawy studenta obejmująca zaangażowanie w zajęcia i aktywne uczestnictwo, gotowość do przedstawiania praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej/ podczas praktyk, refleksyjność, samodzielność, otwartość poznawcza, inicjatywność, gotowość do dzielenia się przemyśleniami, krytyczne myślenie, współpraca zespołowa. Weryfikacja efektów w zakresie kompetencji społecznych dokonywana w toku uczestnictwa w zajęciach (Z_K03) Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Kryteria ustalenia oceny końcowej: Ocena końcowa jest „średnią ważoną” obliczoną według następującego algorytmu: Ocena końcowa = W x 0,4 + U x 0,4 + P x 0,2 Ocena z przedmiotu ustalana na podstawie następującej skali: 4,75-5,0 - ocena - bardzo dobry (5) 4,5-4,74 - ocena - dobry plus (4,5) 4,0-4,49 - ocena - dobry (4) 3,5-3,99 - ocena - dostateczny plus (3,5) 3,0-3,49 - ocena - dostateczny (3) 0-2,99 - ocena - niedostateczny (2) |
Zakres tematów: |
Zakres tematów tożsamy dla obu form zajęciowych – ćwiczeń i warsztatów, co wynika z bardzo zbliżonej formy obu typów zajęć. Różnice dotyczyć będą nacisku na formę prowadzenia. Treści kształcenia będą miały odzwierciedlenie zarówno w ćwiczeniach, jak i warsztatach. I. Wprowadzenie do badań, metody badawcze i etapy badawcze 1. Rola badań marketingowych we współczesnych organizacjach Cele, rodzaj badań i przesłanki wzrostu ich znaczenia w zarządzaniu, rodzaje badań- badania ilościowe i jakościowe – wzajemne relacje i możliwości uzupełniania, rynek badawczy, organizacja pracy agencji badawczej, zasady współpracy z agencjami i zarządzanie projektami badawczymi 2. Wybrane elementy procesu badawczego Etapy badania marketingowego, formułowanie problemów badawczych, hipotez i celów badania, zastosowanie badań marketingowych, system informacji marketingowej, próby badawcze w badaniach, metody gromadzenia danych i przygotowanie instrumentów służących do pomiaru, charakterystyka danych pierwotnych ilościowych i jakościowych, budowa instrumentu pomiarowego – zasady konstruowania i kolejność pytań, skale pomiarowe i skalowanie odpowiedzi, rodzaje kwestionariuszy, ograniczenia związane z wykorzystaniem badań metodami ankietowymi, przesłanki wykorzystania badań jakościowych 3. Wybrane metody badawcze stosowane w marketingu- przegląd, omówienie, dyskusja, Badania jakościowe, rodzaje badan jakościowych i rola nieświadomości i postaw utajonych jako punkt wyjścia badań jakościowych, ewolucja badań jakościowych i ich znaczenia w badaniu postaw i zachowań konsumenckich, rodzaje badań jakościowych, organizacyjne aspekty realizacji badań jakościowych, badania trendów, badania na kanwie ekonomii behawioralnej, badania narracyjne, badania społeczności online, badania buyer persony II. Szczegółowe badania marketingowe – wybór technik i ich praktycznego zastosowania 4. Etnografia w marketingu Badania etnograficzne jako szczególny rodzaj badań jakościowych , ich rola, znacznie i firmy prowadzenia, słabe i mocne strony oraz ograniczenia związane z prowadzeniem badan etnograficznych 5. Wykorzystanie technik projekcyjnych w badaniach marki Rodzaje technik projekcyjnych, ewolucja zastosowania technik projekcyjnych, obszar zastosowań podstawowych i wspomagających technik projekcyjnych 6. Szczegółowe zasady prowadzenia wywiadów indywidualnych, grupowych oraz grup focusowych w badaniach marketingowych Szczegółowe uwarunkowania wywiadów indywidualnych i grupowych (formy, rodzaje, narzędzia), rola i cechy moderatorów, techniki doboru prób, scenariusze badana focusowego, rodzaje i szeregowanie pytań, najczęstsze błędy moderowania, przykładowe scenariusze wywiadów grupowych i tabeli porządkującej dane z transkrypcji 7. Analiza i interpretacja badań jakościowych Podstawowe zasady analizy jakościowej, zasady jakościowej analizy danych, raportowanie 8. Badania doświadczeń (CX) oraz Design thinking w procesach projektowania propozycji wartości oraz produktów/ usług Design thinking, etapy, obszary zastosowań design thinking, Model Canvas, badania doświadczeń i satysfakcji klienta jako element ewaluacji i pomiar skuteczności 9. Przegląd praktycznych badań marketingowuch: Badania shopperowe, badania user experience, badania konceptów i innowacji, badania segmentacyjne, badania marki i trackingi konsumenckie, badania skuteczności komunikacji 10. Eksperyment w badaniach marketingowych 11. Badania marketingowe – przyszłość Prowadzący dopuszcza możliwość niechronologicznej realizacji tematów, co wynika z faktu złożoności i specyfiki zagadnień badań marketingowych. Niektóre zagadnienia będą omawiane wcześniej, później lub równolegle z innymi, celem optymalizacji efektu dydaktycznego z uwzględnieniem spójności omawianych treści oraz powiązania z analizowanymi studiami przypadków/ ćwiczeniami. Przedstawiony zakres tematów dotyczy obu form zajęciowych – ćwiczeń i warsztatów. Czas przeznaczany na omawianie poszczególnych bloków tematycznych będzie elastycznie dostosowywany do tematyki zajęć, percepcji i poziomu zaangażowania grupy. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia • dyskusje frontalne, dyskusje moderowane wspierane prezentacjami multimedialnymi • praca w grupach na zadany temat (wg ćwiczeniowych kart zadań) • dyskusje wspierane filami dydaktycznymi/ webinarami • prezentacje problemowe/ tematyczne studentów Dodatkowo studenci zostaną wyposażeni w autorskie konspekty tematyczne dotyczące tematyki badań marketingowych, fragmenty rozdziałów publikacji, artykułów własnych prowadzącego, czasopisma, studia przypadków do rozwiązania. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:50 - 16:20,
sala E208 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:55 - 14:40, sala E208 |
Cezary Brzeziński | 12/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek E |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".