"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania marketingowe 0102-ZARZ-1-2081N
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podana we wcześniejszych sekcjach

Efekty uczenia się:

Wiedza „Student zna i rozumie…”

współzależności między różnymi dziedzinami wiedzy jako podstawy rozumień zjawisk organizacyjnych oraz zagadnień stanowiących przedmiot badań marketingowych, w szczególności relacje między naukami o zarządzaniu i naukami społecznymi (Z_W03)

rolę badań marketingowych w procesie rozpoznawania różnych wymiarów otoczenia organizacji, koniecznych do uwzględniania w procesie kierunkowania działań marketingowych o charakterze adaptacyjnym lub innowacyjnym, w szczególności doboru metod, narzędzi, rozwiązań organizacyjnych i instrumentów marketingowych (Z_W04)

rolę i znaczenie danych rynkowych, w szczególności w procesach analizy zachowań nabywców, zarówno poprzez metody jakościowe, jak i ilościowe, w tym również ich znaczenie, jako narzędzi wspierających podejmowanie decyzji marketingowych. (Z_W09)

Umiejętności „Student potrafi…”

dokonywać refleksyjnej, opartej na danych źródłowych analizy zjawisk w organizacji i jej otoczeniu, mających istotnych wpływ na wybór metod, technik i narzędzi badań marketingowych związanych z ich dogłębną analizą i wyjaśnianiem w kontekście wyboru późniejszych adekwatnych działań marketingowych (Z_U02)

rozróżniać, dobierać i sprawnie wykorzystywać instrumenty technik i narzędzi badań marketingowych, zarówno związanych z badaniami ilościowymi, jak i jakościowymi w stosunku do obszaru i przedmiotu badań oraz rodzaju informacji potrzebnych do prowadzenia działań marketingowych, kojarząc wzajemne powiązania i wykorzystując potencjał triangulacji metod i technik badawczych. (Z_U03)

znajdować praktyczne, zadaniowe zastosowanie instrumentarium badań marketingowych w organizacji w rozwiązywaniu problemów na różnych szczeblach i wymiarach funkcjonowania organizacji z uwzględnieniem obowiązujących ram prawnych i proceduralnych dotyczących prowadzenia badań (Z_U04)

identyfikować i proponować własne rozwiązania napotykanych problemów organizacyjnych związanych z pozyskiwaniem informacji potrzebnych do podejmowania decyzji marketingowych, zarówno w wymiarze operacyjnym, jak i strategicznym. (Z_U05)

wykorzystywać odpowiednie techniki badań marketingowych opartych na aktualnym dorobku wiedzy nauk społecznych, wskazując, identyfikując, wyjaśniając przyczyny i konsekwencje zmian w zachowaniach konsumenckich, działaniach konkurencji, postępie technicznym i innych istotnych zmiennych decyzyjnych, charakteryzując ich specyfikę, siłę oddziaływania, wskazując praktyczne sposoby i narzędzia wykorzystywanych w skutecznych sposobach projektowania produktów i usług (Z_U06)

dokonywać analizy konkretnych zdarzeń marketingowych w organizacjach lub w opisanych studiach przypadków, wykorzystując dostępne techniki i narzędzia badań rynkowych, uwzględniając złożony kontekst oddziaływań czynników definiujących rodzaj i charakter sytuacji rynkowej, dokonując zarazem wyboru odpowiednich działań marketingowych służących podjęciu decyzji (Z_U11)

Kompetencje społeczne „Student jest gotów do…”

proponowania i/lub podejmowania samodzielnie lub zespołowo proaktywnych działań związanych z wykorzystaniem badań marketingowych zarówno podczas zajęć, w trakcie uczestnictwa w praktykach zawodowych, jak i w miejscu pracy, związanych z dostrzeżonymi problemami i możliwościami realizacji inicjatyw / projektów mogących przyczyniać się do ich minimalizacji lub rozwiązywania

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza (W)

Zaliczeniowa praca tematyczna / problemowa uzupełniona pytaniami dodatkowymi na ocenę wyższą ; prowadzący dopuszcza pracę

realizowaną zespołowo (maks. 2-3 osoby ) z możliwością indywidualnej weryfikacji wkładu i zdobytej wiedzy. Weryfikacja efektów w zakresie wiedzy oparta głównie na jakości pracy zaliczeniowej obejmującej przekrojowy zakres zagadnień (praca tematyczna/ problemowa lub odnosząca się do konkretnej organizacji) (ZW03, Z_W04, Z_W09)

Umiejętności (U)

Sposób, forma prezentacji zaliczeniowej pracy tematycznej/ problemowej, ponadto ocena ćwiczeń składająca się do

opracowania samodzielnie lub w zespołach łączących wiedzę i umiejętności z dziedziny badań marketingowych z innymi

dyscyplinami, istotnymi w rozumieniu danego zagadnienia; prezentacje na zadane wcześnie tematy, analiza i rozwiązywanie

studiów przypadku, karty zadań. Weryfikacja głównie efektów w zakresie umiejętności, ale również wiedzy, prowadzona w toku zajęć, uwzględniająca jakość prac cząstkowych – case study, ćwiczeń, prezentacji (Z_U02, Z_U03, Z_U04, Z_U05, Z_U06, Z_U11)

Kompetencje społeczne (P)

Obserwacja postawy studenta obejmująca zaangażowanie w zajęcia i aktywne uczestnictwo, gotowość do przedstawiania

praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej/ podczas praktyk, refleksyjność, samodzielność,

otwartość poznawcza, inicjatywność, gotowość do dzielenia się przemyśleniami, krytyczne myślenie, współpraca zespołowa. Weryfikacja efektów w zakresie kompetencji społecznych dokonywana w toku uczestnictwa w zajęciach (Z_K03)

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Kryteria ustalenia oceny końcowej:

Ocena końcowa jest „średnią ważoną” obliczoną według następującego algorytmu:

Ocena końcowa = W x 0,4 + U x 0,4 + P x 0,2

Ocena z przedmiotu ustalana na podstawie następującej skali:

4,75-5,0 - ocena - bardzo dobry (5)

4,5-4,74 - ocena - dobry plus (4,5)

4,0-4,49 - ocena - dobry (4)

3,5-3,99 - ocena - dostateczny plus (3,5)

3,0-3,49 - ocena - dostateczny (3)

0-2,99 - ocena - niedostateczny (2)

Zakres tematów:

Zakres tematów tożsamy dla obu form zajęciowych – ćwiczeń i warsztatów, co wynika z bardzo zbliżonej formy obu typów zajęć. Różnice dotyczyć będą nacisku na formę prowadzenia. Treści kształcenia będą miały odzwierciedlenie zarówno w ćwiczeniach, jak i warsztatach.

I. Wprowadzenie do badań, metody badawcze i etapy badawcze

1. Rola badań marketingowych we współczesnych organizacjach

Cele, rodzaj badań i przesłanki wzrostu ich znaczenia w zarządzaniu, rodzaje badań- badania ilościowe i jakościowe – wzajemne relacje i możliwości uzupełniania, rynek badawczy, organizacja pracy agencji badawczej, zasady współpracy z agencjami i zarządzanie projektami badawczymi

2. Wybrane elementy procesu badawczego

Etapy badania marketingowego, formułowanie problemów badawczych, hipotez i celów badania, zastosowanie badań marketingowych, system informacji marketingowej, próby badawcze w badaniach, metody gromadzenia danych i przygotowanie instrumentów służących do pomiaru, charakterystyka danych pierwotnych ilościowych i jakościowych, budowa instrumentu pomiarowego – zasady konstruowania i kolejność pytań, skale pomiarowe i skalowanie odpowiedzi, rodzaje kwestionariuszy, ograniczenia związane z wykorzystaniem badań metodami ankietowymi, przesłanki wykorzystania badań jakościowych

3. Wybrane metody badawcze stosowane w marketingu- przegląd, omówienie, dyskusja,

Badania jakościowe, rodzaje badan jakościowych i rola nieświadomości i postaw utajonych jako punkt wyjścia badań jakościowych, ewolucja badań jakościowych i ich znaczenia w badaniu postaw i zachowań konsumenckich, rodzaje badań jakościowych, organizacyjne aspekty realizacji badań jakościowych, badania trendów, badania na kanwie ekonomii behawioralnej, badania narracyjne, badania społeczności online, badania buyer persony

II. Szczegółowe badania marketingowe – wybór technik i ich praktycznego zastosowania

4. Etnografia w marketingu

Badania etnograficzne jako szczególny rodzaj badań jakościowych , ich rola, znacznie i firmy prowadzenia, słabe i mocne strony oraz ograniczenia związane z prowadzeniem badan etnograficznych

5. Wykorzystanie technik projekcyjnych w badaniach marki

Rodzaje technik projekcyjnych, ewolucja zastosowania technik projekcyjnych, obszar zastosowań podstawowych i wspomagających

technik projekcyjnych

6. Szczegółowe zasady prowadzenia wywiadów indywidualnych, grupowych oraz grup focusowych w badaniach marketingowych

Szczegółowe uwarunkowania wywiadów indywidualnych i grupowych (formy, rodzaje, narzędzia), rola i cechy moderatorów, techniki doboru prób, scenariusze badana focusowego, rodzaje i szeregowanie pytań, najczęstsze błędy moderowania, przykładowe scenariusze wywiadów grupowych i tabeli porządkującej dane z transkrypcji

7. Analiza i interpretacja badań jakościowych

Podstawowe zasady analizy jakościowej, zasady jakościowej analizy danych, raportowanie

8. Badania doświadczeń (CX) oraz Design thinking w procesach projektowania propozycji wartości oraz produktów/ usług

Design thinking, etapy, obszary zastosowań design thinking, Model Canvas, badania doświadczeń i satysfakcji klienta jako element ewaluacji i pomiar skuteczności

9. Przegląd praktycznych badań marketingowuch: Badania shopperowe, badania user experience, badania konceptów i innowacji, badania segmentacyjne, badania marki i trackingi konsumenckie, badania skuteczności komunikacji

10. Eksperyment w badaniach marketingowych

11. Badania marketingowe – przyszłość

Prowadzący dopuszcza możliwość niechronologicznej realizacji tematów, co wynika z faktu złożoności i specyfiki zagadnień badań marketingowych. Niektóre zagadnienia będą omawiane wcześniej, później lub równolegle z innymi, celem optymalizacji efektu dydaktycznego z uwzględnieniem spójności omawianych treści oraz powiązania z analizowanymi studiami przypadków/ ćwiczeniami.

Przedstawiony zakres tematów dotyczy obu form zajęciowych – ćwiczeń i warsztatów. Czas przeznaczany na omawianie poszczególnych bloków tematycznych będzie elastycznie dostosowywany do tematyki zajęć, percepcji i poziomu zaangażowania grupy.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia

• dyskusje frontalne, dyskusje moderowane wspierane prezentacjami multimedialnymi

• praca w grupach na zadany temat (wg ćwiczeniowych kart zadań)

• dyskusje wspierane filami dydaktycznymi/ webinarami

• prezentacje problemowe/ tematyczne studentów

Dodatkowo studenci zostaną wyposażeni w autorskie konspekty tematyczne dotyczące tematyki badań marketingowych, fragmenty rozdziałów publikacji, artykułów własnych prowadzącego, czasopisma, studia przypadków do rozwiązania.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:50 - 16:20, sala E208
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:55 - 14:40, sala E208
Cezary Brzeziński 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek E
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)