"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania marketingowe 0102-ZARZ-1-2081S
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 25
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa*

1. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych, PWN, Warszawa 2010.

2. Popławski w., Skawińska E. (red.), Badania marketingowe w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa 2012;

Literatura uzupełniająca*

1. Chłodnicki M., Service Design po polsku, PWN, Warszawa 2018;

2. Jabłoński A., Piasek M., Zrozumieć marketing, Wolves Den, Gdynia 2020.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;

4. Kalińska – Kula M., Gregor B., Badania marketingowe na użytek decyzji menadżerskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;

5. Kozielski R., Wskaźniki marketingowe, Wyd. 5, Wolters Kluwer, Warszawa 2016;

6. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M.(red.), Badanie rynku , PWN, Warszawa 2021

7. Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN, Warszawa 2016;

8. Maison D., Noga-Bogomilski A., Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk 2007;

9. Mościchowska I., Rogoś – Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, PWN, Warszawa 2015;

10. Nunnally B., Farkas D., Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów, Helion, Gliwice 2018;

11. Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A., Projektowanie propozycji wartości, ICAN Institute, Warszawa 2015.

12. Revella A., Buyer Persona. Poznaj i zrozum decyzje zakupowe swoich klientów, MTBiznes, Warszawa 2021.

13. Sobocińska M., Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Zmiany w metodologii

i technikach badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2016;

14. Weinschenk S.M., 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o swoich klientach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Dodatkowo – artykuły fachowe polecane przez prowadzącego z takich czasopism jak: Harvard Business Review Polska, Marketer +, Marketing w praktyce, Forbes, Nowa sprzedaż i inne.

*W przypadku wskazanych pozycji prowadzący zajęcia wskazuje w toku zajęć wybrane rozdziały/ fragmenty wymagane do zapoznania się lub poleca je celem poszerzenia wiedzy. W przypadku braku danej pozycji w zasobach bibliotecznych lub źródłach open source prowadzący udostępnia kserokopie/ zdjęcia w formie elektronicznej fragmentów polecanych pozycji, artykuły lub całe wydania magazynów.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się wskazane dla obu form zajęciowych, gdyż przedmiot stanowi całość. Brak potrzeby oddzielania efektów uczenia sie osobno na cwiczenia i warsztaty, gdyż są to bardzo zbliżone formy zajęć.

Wiedza „Student zna i rozumie…”

• współzależności między różnymi dziedzinami wiedzy jako podstawy rozumień zjawisk organizacyjnych oraz zagadnień stanowiących przedmiot badań marketingowych, w szczególności relacje między naukami o zarządzaniu i naukami społecznymi (W_Z01)

• rolę badań marketingowych w procesie rozpoznawania zmiennych różnych wymiarów otoczenia zewnętrznego organizacji, koniecznych do uwzględniania w procesie kierunkowania działań marketingowych, w szczególności doboru metod, narzędzi i instrumentów marketingowych (W_Z05)

• rolę i znaczenie danych rynkowych, w szczególności w procesach analizy zachowań nabywców, zarówno poprzez metody jakościowe, jak i ilościowe, w tym również znaczenia analizy big data, jako narzędzi wspierających wydobywanie i analizę danych (W_Z08)

• współczesne standardy i oczekiwania, a także potencjalne zagrożenia związane z prowadzeniem badań marketingowych w sferze ingerencji w prywatność, analizy danych i ich wykorzystywania w praktyce działania przedsiębiorstw a także innych organizacji (W_Z13)

• podstawowe instrumentarium analityczne, diagnostyczne zarządzania organizacjami oraz miejsce badań marketingowych w strukturze działań związanych z zarządzaniem organizacją

Umiejętności „Student potrafi…”

• dokonywać refleksyjnej, opartej na danych źródłowych analizy zjawisk w otoczeniu organizacji, mających istotnych wpływ na wybór metod, technik i narzędzi badań marketingowych związanych z ich dogłębną analizą i wyjaśnianiem w kontekście wyboru późniejszych działań marketingowych (U_Z02,U_Z03)

• rozróżniać, dobierać i sprawnie wykorzystywać instrumenty technik i narzędzi badań marketingowych, zarówno związanych z badaniami ilościowymi, jak i jakościowymi w stosunku do obszaru i przedmiotu badań oraz rodzaju informacji potrzebnych do prowadzenia działań marketingowych (U_Z04, U_Z05)

• znajdować praktyczne zastosowanie instrumentarium badań marketingowych w organizacji w rozwiązywaniu problemów na różnych szczeblach i wymiarach funkcjonowania organizacji w relacjach wewnętrznych jak i w relacjach zewnętrznych (U_Z11)

• wykorzystując odpowiednie techniki badań marketingowych wskazywać, identyfikować, wyjaśniać przyczyny i konsekwencje zmian w zachowaniach konsumenckich, kreśląc ich specyfikę i charakter, wskazując praktyczne sposoby i narzędzia projektowania produktów i usług (U_Z11; U_Z04)

Kompetencje społeczne „Student jest gotów do…”

• wykazywania i uzasadniania podejmowanych działań z obszaru badań marketingowych jako zgodnych z zasadami etycznymi i zasadami współżycia społecznego, z uwzględnieniem ochrony prywatności i zgodności z obowiązującym prawem (K_Z04)

• podejmowania oraz inicjowania proaktywnych działań związanych z wykorzystaniem badań marketingowych zarówno podczas zajęć jak i uczestnictwa w praktykach zawodowych, a także w miejscu pracy, związanych z dostrzeżonymi problemami i możliwościami realizacji inicjatyw / projektów mogących przyczyniać się do ich minimalizacji lub rozwiązywania. (K_Z05; K_Z06; K_Z08; K_Z10)

• samodzielnego lub zespołowego inicjowana przedsięwzięć lub aktywnego uczestniczenia w ich realizacji oraz wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności marketingowych , w tym w szczególności z związanych z technikami i narzędziami badań marketingowych. (K_Z06)

• refleksyjnego i zarazem konstruktywnego wyrażania własnego zdania i opinii w oparciu o posiadaną wiedzę i/lub doświadczenie praktyczne w zakresie analizowanych podczas zajęć zagadnień oraz omawianych case study (K_Z08)

• samodzielnego pogłębiania wiedzy i śledzenia dorobku dziedziny badań marketingowych oraz badań rynku, zgodnie z własnymi zainteresowaniami lub wskazówkami prowadzącego, a także dzielenia się tak zdobyta wiedzą na forum grupy i/lub w realizacji samodzielnych lub zespołowych projektów/ inicjatyw (K_Z10; K_Z08)

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów kształcenia uwzględniają obie formy zajęć.

• Test wiedzy i umiejętności w formie karty zadań z zadaniami, pytaniami opisowymi i pytaniami do wyboru lub egzamin/ zaliczenie ustne – forma zostanie ustalona w toku zajęć ze studentami – wiedza (w)

Ocena z testu pisemnego ustalana jest według skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

W toku oceny pracy grupy, po wczęśniejszym ustaleniu, dopuszcza się możliwość zaliczenia testu/ karty zadań na max ocenę dostateczny. Warunkiem zaliczenia będzie uzyskanie min. 80% pozytywnych odpowiedzi.

• obserwacja i ocena wykonania zadań praktycznych w trakcie zajęć- ćwiczeń oraz warsztatów, składająca się z ćwiczeń do opracowania samodzielnie lub w zespołach o charakterze przekrojowym łączącym wiedzę i umiejętności z dziedziny badań marketingowych z innymi dyscyplinami istotnymi w rozumieniu danego zagadnienia; prace problemowe i prezentacje na zadany wcześniej temat, analiza i rozwiązywanie studiów przypadku – umiejętności (U)

• obserwacja postawy studenta obejmująca zaangażowanie w zajęcia i aktywne uczestnictwo, gotowość do przedstawiania praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej/ podczas praktyk, refleksyjność, samodzielność, otwartość poznawcza, inicjatywność, gotowość do dzielenia się przemyśleniami, krytyczne myślenie, współpraca zespołowa- postawy (P)

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Kryteria ustalenia oceny końcowej:

Ocena końcowa jest „średnią ważoną” obliczoną według następującego algorytmu:

Ocena końcowa = W x 0,4 + U x 0,4 + P x 0,2

Skala oceny końcowej, wynika z przyjętego kryterium:

Bardzo dobry – 4,75 - 5,00

Dobry plus – 4,50 – 4,74

Dobry – 4,00 – 4,49

Dostateczny plus – 3,5 – 3,99

Dostateczny – 3,0 – 3,49

Zakres tematów:

Zakres tematów tożsamy dla obu form zajęciowych – ćwiczeń o warsztatów, co wynika z bardzo zbliżonej formy obu typów zajęć. Treści kształcenia będą miały odzwierciedlenie zarówno w ćwiczeniach, jak i warsztatach.

I. Wprowadzenie do badań, metody badawcze i etapy badawcze

1. Rola badań marketingowych we współczesnych organizacjach

• cele, rodzaj badań i przesłanki wzrostu ich znaczenia w zarządzaniu

• rodzaje badań- badania ilościowe i jakościowe – wzajemne relacje i możliwości uzupełniania

• rynek badawczy, organizacja pracy agencji badwczej, zasady współpracy z agencjami i zarządzanie projektami badawczymi

2. Wybrane elementy procesu badawczego

• etapy badania marketingowego

• formułowanie problemów badawczych, hipotez i celów badania

• zastosowanie badań marketingowych w strategicznym planowaniu marketingowym: badania otoczenia, produktu, ceny, dystrybucji i metod komunikacji – omówienie możliwych zakresów badań

• system informacji marketingowe

• dobór próby do badań

• wybór metody gromadzenia danych i przygotowanie instrumentów służących do pomiaru

• charakterystyka danych pierwotnych ilościowych i jakościowych – rodzaje i procedury gromadzenia danych pierwotnych i wtórnych

• budowa instrumentu pomiarowego – zasady konstruowania i kolejność pytań, skale pomiarowe i skalowanie odpowiedzi, rodzaje kwestionariuszy

• ograniczenia związane z wykorzystaniem badań metodami ankietowymi, przesłanki wykorzystania badań jakościowych

3. Wybrane metody badawcze stosowane w marketingu

• badania jakościowe, rodzaje badan jakościowych i

• rola nieświadomości i postaw utajonych jako punkt wyjścia badań jakościowych

• ewolucja badań jakościowych i ich znaczenia w badaniu postaw i zachowań konsumenckich

• rodzaje badań jakościowych

• organizacyjne aspekty realizacji badań jakościowych

• badania eksploracyjne

• badanie trendów konsumenckich

• badania na kanwie ekonomii behawioralnej

• badania narracyjne

• badania społeczności online

II. Szczegółowe badania marketingowe – wybór technik i ich praktycznego zastosowania

4. Szczegółowe uwarunkowania etnograficznych i ich szczególne miejsce w badaniach marketingowych

• cechy, cele i zastosowanie badań etnograficznych w marketingu

• planowanie i opracowanie badań etnograficznych

• możliwości i ograniczenia badań etnograficznych w ewolucji zachowań konsumenckich

5. Wykorzystanie technik projekcyjnych w badaniach marki

• defnicja i rodzaje technik projekcyjnych

• ewolucja zastosowania technik projekcyjnych

• obszar zastosowań podstawowych i wspomagających technik projekcyjnych

6. Szczegółowe zasady prowadzenia wywiadów indywidualnych, grupowych oraz grup focusowych

• szczegółowe uwarunkowania wywiadów indywidualnych i grupowych (formy, rodzaje, narzędzia)

• rola i cechy dobrego moderatora grup focusowych oraz osoby prowadzącej wywiad indywidualny

• dobór prób

• scenariusz badana focusowego

• rodzaje badań i rodzaje wymaganych umiejętności

• rodzaje i szeregowanie pytań

• najczęstsze błędy moderowania

• przykładowe scenariusze wywiadów grupowych i tabeli porządkującej dane z transkrypcji

7. Analiza i interpretacja badań jakościowych

• podstawowe zasady analizy jakościowej

• zasady jakościowej analizy danych

• raportowanie

8. Badania doświadczeń (CX) oraz Design thinking w procesach projektowania propozycji wartości oraz produktów/ usług

• czym jest design thinking, etapy design thinking

• obszary i przykłady zastosowań

• Servis Blueprint i service Model Canvas

• badania doświadczeń i satysfakcji klienta jako element ewaluacji i pomiar skuteczności

9. Przegląd praktycznych badań marketingowuch: Badania shopperowe, badania user experience, badania konceptów i innowacji, badania segmentacyjne, badania marki i trackingi konsumenckie, badania skuteczności komunikacji

10. Eksperyment w badaniach marketingowych

11. Badania marketingowe – przyszłość

Prowadzący dopuszcza możliwość niechronologicznej realizacji tematów, co wynika z faktu złożoności

i specyfiki zagadnień badań marketingowych. Niektóre zagadnienia będa omawiane wcześniej, później lub równolegle z innymi, celem optymalizacji efektu dydaktycznego z uwzględnieniem spójności omawianych treści oraz powiązania z analizowanymi studiami przypadków/ ćwiczeniami.

Przedstawiony zakres tematów dotyczy obu form zajęciowych – ćwiczeń i warsztatów. Czas przeznaczany na omawianie poszczególnych bloków tematycznych będzie elastycznie dostosowywany do tematyki zajęć, percepcji i poziomu zaangażowania grupy.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia

• dyskusje frontalne, dyskusje moderowane

• praca indywidualna na zadany temat

• prezentacje problemowe/ tematyczne studentów, pochodzące z fragmentów rozdziałów publikacji, artykułów z czasopism

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 13:10 - 14:40, sala E210
Cezary Brzeziński 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek E
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)