Badania marketingowe 0102-ZARZ-1-2081S
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P)
Semestr letni 2024/2025
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 25 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa* 1. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych, PWN, Warszawa 2010. 2. Popławski w., Skawińska E. (red.), Badania marketingowe w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa 2012; Literatura uzupełniająca* 1. Chłodnicki M., Service Design po polsku, PWN, Warszawa 2018; 2. Jabłoński A., Piasek M., Zrozumieć marketing, Wolves Den, Gdynia 2020. 3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012; 4. Kalińska – Kula M., Gregor B., Badania marketingowe na użytek decyzji menadżerskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; 5. Kozielski R., Wskaźniki marketingowe, Wyd. 5, Wolters Kluwer, Warszawa 2016; 6. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M.(red.), Badanie rynku , PWN, Warszawa 2021 7. Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN, Warszawa 2016; 8. Maison D., Noga-Bogomilski A., Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk 2007; 9. Mościchowska I., Rogoś – Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, PWN, Warszawa 2015; 10. Nunnally B., Farkas D., Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów, Helion, Gliwice 2018; 11. Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A., Projektowanie propozycji wartości, ICAN Institute, Warszawa 2015. 12. Revella A., Buyer Persona. Poznaj i zrozum decyzje zakupowe swoich klientów, MTBiznes, Warszawa 2021. 13. Sobocińska M., Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Zmiany w metodologii i technikach badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2016; 14. Weinschenk S.M., 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o swoich klientach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013. Dodatkowo – artykuły fachowe polecane przez prowadzącego z takich czasopism jak: Harvard Business Review Polska, Marketer +, Marketing w praktyce, Forbes, Nowa sprzedaż i inne. *W przypadku wskazanych pozycji prowadzący zajęcia wskazuje w toku zajęć wybrane rozdziały/ fragmenty wymagane do zapoznania się lub poleca je celem poszerzenia wiedzy. W przypadku braku danej pozycji w zasobach bibliotecznych lub źródłach open source prowadzący udostępnia kserokopie/ zdjęcia w formie elektronicznej fragmentów polecanych pozycji, artykuły lub całe wydania magazynów. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się wskazane dla obu form zajęciowych, gdyż przedmiot stanowi całość. Brak potrzeby oddzielania efektów uczenia sie osobno na cwiczenia i warsztaty, gdyż są to bardzo zbliżone formy zajęć. Wiedza „Student zna i rozumie…” • współzależności między różnymi dziedzinami wiedzy jako podstawy rozumień zjawisk organizacyjnych oraz zagadnień stanowiących przedmiot badań marketingowych, w szczególności relacje między naukami o zarządzaniu i naukami społecznymi (W_Z01) • rolę badań marketingowych w procesie rozpoznawania zmiennych różnych wymiarów otoczenia zewnętrznego organizacji, koniecznych do uwzględniania w procesie kierunkowania działań marketingowych, w szczególności doboru metod, narzędzi i instrumentów marketingowych (W_Z05) • rolę i znaczenie danych rynkowych, w szczególności w procesach analizy zachowań nabywców, zarówno poprzez metody jakościowe, jak i ilościowe, w tym również znaczenia analizy big data, jako narzędzi wspierających wydobywanie i analizę danych (W_Z08) • współczesne standardy i oczekiwania, a także potencjalne zagrożenia związane z prowadzeniem badań marketingowych w sferze ingerencji w prywatność, analizy danych i ich wykorzystywania w praktyce działania przedsiębiorstw a także innych organizacji (W_Z13) • podstawowe instrumentarium analityczne, diagnostyczne zarządzania organizacjami oraz miejsce badań marketingowych w strukturze działań związanych z zarządzaniem organizacją Umiejętności „Student potrafi…” • dokonywać refleksyjnej, opartej na danych źródłowych analizy zjawisk w otoczeniu organizacji, mających istotnych wpływ na wybór metod, technik i narzędzi badań marketingowych związanych z ich dogłębną analizą i wyjaśnianiem w kontekście wyboru późniejszych działań marketingowych (U_Z02,U_Z03) • rozróżniać, dobierać i sprawnie wykorzystywać instrumenty technik i narzędzi badań marketingowych, zarówno związanych z badaniami ilościowymi, jak i jakościowymi w stosunku do obszaru i przedmiotu badań oraz rodzaju informacji potrzebnych do prowadzenia działań marketingowych (U_Z04, U_Z05) • znajdować praktyczne zastosowanie instrumentarium badań marketingowych w organizacji w rozwiązywaniu problemów na różnych szczeblach i wymiarach funkcjonowania organizacji w relacjach wewnętrznych jak i w relacjach zewnętrznych (U_Z11) • wykorzystując odpowiednie techniki badań marketingowych wskazywać, identyfikować, wyjaśniać przyczyny i konsekwencje zmian w zachowaniach konsumenckich, kreśląc ich specyfikę i charakter, wskazując praktyczne sposoby i narzędzia projektowania produktów i usług (U_Z11; U_Z04) Kompetencje społeczne „Student jest gotów do…” • wykazywania i uzasadniania podejmowanych działań z obszaru badań marketingowych jako zgodnych z zasadami etycznymi i zasadami współżycia społecznego, z uwzględnieniem ochrony prywatności i zgodności z obowiązującym prawem (K_Z04) • podejmowania oraz inicjowania proaktywnych działań związanych z wykorzystaniem badań marketingowych zarówno podczas zajęć jak i uczestnictwa w praktykach zawodowych, a także w miejscu pracy, związanych z dostrzeżonymi problemami i możliwościami realizacji inicjatyw / projektów mogących przyczyniać się do ich minimalizacji lub rozwiązywania. (K_Z05; K_Z06; K_Z08; K_Z10) • samodzielnego lub zespołowego inicjowana przedsięwzięć lub aktywnego uczestniczenia w ich realizacji oraz wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności marketingowych , w tym w szczególności z związanych z technikami i narzędziami badań marketingowych. (K_Z06) • refleksyjnego i zarazem konstruktywnego wyrażania własnego zdania i opinii w oparciu o posiadaną wiedzę i/lub doświadczenie praktyczne w zakresie analizowanych podczas zajęć zagadnień oraz omawianych case study (K_Z08) • samodzielnego pogłębiania wiedzy i śledzenia dorobku dziedziny badań marketingowych oraz badań rynku, zgodnie z własnymi zainteresowaniami lub wskazówkami prowadzącego, a także dzielenia się tak zdobyta wiedzą na forum grupy i/lub w realizacji samodzielnych lub zespołowych projektów/ inicjatyw (K_Z10; K_Z08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów kształcenia uwzględniają obie formy zajęć. • Test wiedzy i umiejętności w formie karty zadań z zadaniami, pytaniami opisowymi i pytaniami do wyboru lub egzamin/ zaliczenie ustne – forma zostanie ustalona w toku zajęć ze studentami – wiedza (w) Ocena z testu pisemnego ustalana jest według skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 W toku oceny pracy grupy, po wczęśniejszym ustaleniu, dopuszcza się możliwość zaliczenia testu/ karty zadań na max ocenę dostateczny. Warunkiem zaliczenia będzie uzyskanie min. 80% pozytywnych odpowiedzi. • obserwacja i ocena wykonania zadań praktycznych w trakcie zajęć- ćwiczeń oraz warsztatów, składająca się z ćwiczeń do opracowania samodzielnie lub w zespołach o charakterze przekrojowym łączącym wiedzę i umiejętności z dziedziny badań marketingowych z innymi dyscyplinami istotnymi w rozumieniu danego zagadnienia; prace problemowe i prezentacje na zadany wcześniej temat, analiza i rozwiązywanie studiów przypadku – umiejętności (U) • obserwacja postawy studenta obejmująca zaangażowanie w zajęcia i aktywne uczestnictwo, gotowość do przedstawiania praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej/ podczas praktyk, refleksyjność, samodzielność, otwartość poznawcza, inicjatywność, gotowość do dzielenia się przemyśleniami, krytyczne myślenie, współpraca zespołowa- postawy (P) Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Kryteria ustalenia oceny końcowej: Ocena końcowa jest „średnią ważoną” obliczoną według następującego algorytmu: Ocena końcowa = W x 0,4 + U x 0,4 + P x 0,2 Skala oceny końcowej, wynika z przyjętego kryterium: Bardzo dobry – 4,75 - 5,00 Dobry plus – 4,50 – 4,74 Dobry – 4,00 – 4,49 Dostateczny plus – 3,5 – 3,99 Dostateczny – 3,0 – 3,49 |
Zakres tematów: |
Zakres tematów tożsamy dla obu form zajęciowych – ćwiczeń o warsztatów, co wynika z bardzo zbliżonej formy obu typów zajęć. Treści kształcenia będą miały odzwierciedlenie zarówno w ćwiczeniach, jak i warsztatach. I. Wprowadzenie do badań, metody badawcze i etapy badawcze 1. Rola badań marketingowych we współczesnych organizacjach • cele, rodzaj badań i przesłanki wzrostu ich znaczenia w zarządzaniu • rodzaje badań- badania ilościowe i jakościowe – wzajemne relacje i możliwości uzupełniania • rynek badawczy, organizacja pracy agencji badwczej, zasady współpracy z agencjami i zarządzanie projektami badawczymi 2. Wybrane elementy procesu badawczego • etapy badania marketingowego • formułowanie problemów badawczych, hipotez i celów badania • zastosowanie badań marketingowych w strategicznym planowaniu marketingowym: badania otoczenia, produktu, ceny, dystrybucji i metod komunikacji – omówienie możliwych zakresów badań • system informacji marketingowe • dobór próby do badań • wybór metody gromadzenia danych i przygotowanie instrumentów służących do pomiaru • charakterystyka danych pierwotnych ilościowych i jakościowych – rodzaje i procedury gromadzenia danych pierwotnych i wtórnych • budowa instrumentu pomiarowego – zasady konstruowania i kolejność pytań, skale pomiarowe i skalowanie odpowiedzi, rodzaje kwestionariuszy • ograniczenia związane z wykorzystaniem badań metodami ankietowymi, przesłanki wykorzystania badań jakościowych 3. Wybrane metody badawcze stosowane w marketingu • badania jakościowe, rodzaje badan jakościowych i • rola nieświadomości i postaw utajonych jako punkt wyjścia badań jakościowych • ewolucja badań jakościowych i ich znaczenia w badaniu postaw i zachowań konsumenckich • rodzaje badań jakościowych • organizacyjne aspekty realizacji badań jakościowych • badania eksploracyjne • badanie trendów konsumenckich • badania na kanwie ekonomii behawioralnej • badania narracyjne • badania społeczności online II. Szczegółowe badania marketingowe – wybór technik i ich praktycznego zastosowania 4. Szczegółowe uwarunkowania etnograficznych i ich szczególne miejsce w badaniach marketingowych • cechy, cele i zastosowanie badań etnograficznych w marketingu • planowanie i opracowanie badań etnograficznych • możliwości i ograniczenia badań etnograficznych w ewolucji zachowań konsumenckich 5. Wykorzystanie technik projekcyjnych w badaniach marki • defnicja i rodzaje technik projekcyjnych • ewolucja zastosowania technik projekcyjnych • obszar zastosowań podstawowych i wspomagających technik projekcyjnych 6. Szczegółowe zasady prowadzenia wywiadów indywidualnych, grupowych oraz grup focusowych • szczegółowe uwarunkowania wywiadów indywidualnych i grupowych (formy, rodzaje, narzędzia) • rola i cechy dobrego moderatora grup focusowych oraz osoby prowadzącej wywiad indywidualny • dobór prób • scenariusz badana focusowego • rodzaje badań i rodzaje wymaganych umiejętności • rodzaje i szeregowanie pytań • najczęstsze błędy moderowania • przykładowe scenariusze wywiadów grupowych i tabeli porządkującej dane z transkrypcji 7. Analiza i interpretacja badań jakościowych • podstawowe zasady analizy jakościowej • zasady jakościowej analizy danych • raportowanie 8. Badania doświadczeń (CX) oraz Design thinking w procesach projektowania propozycji wartości oraz produktów/ usług • czym jest design thinking, etapy design thinking • obszary i przykłady zastosowań • Servis Blueprint i service Model Canvas • badania doświadczeń i satysfakcji klienta jako element ewaluacji i pomiar skuteczności 9. Przegląd praktycznych badań marketingowuch: Badania shopperowe, badania user experience, badania konceptów i innowacji, badania segmentacyjne, badania marki i trackingi konsumenckie, badania skuteczności komunikacji 10. Eksperyment w badaniach marketingowych 11. Badania marketingowe – przyszłość Prowadzący dopuszcza możliwość niechronologicznej realizacji tematów, co wynika z faktu złożoności i specyfiki zagadnień badań marketingowych. Niektóre zagadnienia będa omawiane wcześniej, później lub równolegle z innymi, celem optymalizacji efektu dydaktycznego z uwzględnieniem spójności omawianych treści oraz powiązania z analizowanymi studiami przypadków/ ćwiczeniami. Przedstawiony zakres tematów dotyczy obu form zajęciowych – ćwiczeń i warsztatów. Czas przeznaczany na omawianie poszczególnych bloków tematycznych będzie elastycznie dostosowywany do tematyki zajęć, percepcji i poziomu zaangażowania grupy. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia • dyskusje frontalne, dyskusje moderowane • praca indywidualna na zadany temat • prezentacje problemowe/ tematyczne studentów, pochodzące z fragmentów rozdziałów publikacji, artykułów z czasopism |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:10 - 14:40,
sala E210 |
Cezary Brzeziński | 25/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek E |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".