"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy sztucznej inteligencji 0202-INF-1-5021S
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 25
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podstawowa:

Pozycja 1. Aggarwal, C.C., Hinneburg, A., Keim, D.A.: On the Surprising Behavior of Distance Metrics in High Dimensional Space. In: Van den Bussche J., Vianu V. (eds) Database Theory — ICDT 2001. ICDT 2001. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 1973, p. 420-434, Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: 10.1007/3-540-44503-X_27

Pozycja 2. Duda, R.O., Hart, P.E., Stork, D.G. Chapter 4 – Nonparametric Techniques, Pattern Classification (Second Edition), Wiley-Interscience 2000, pp.161-214, ISBN: 0-471-05669-3

Pozycja 3. Guo, Gongde & Wang, Hui & Bell, David & Bi, Yaxin. (2004). KNN Model-Based Approach in Classification

Pozycja 4. Hossin, M.; Sulaiman, M.N. A Review on evaluation metrics for data classification evaluations. Int. J. Data Min. Knowl. Manag. Process 2015,

5, pp. 1–11

Uzupełniająca:

Pozycja 5. Bednarek Józef (red.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014.

Pozycja 6. Rybak, Ł.; Dudczyk, J.: Various approaches to modelling of the mass using the size of the class in the Centroid Based Classification. Elektronika : konstrukcje, technologie, zastosowania 2019, Vol. 60, No. 6, pp. 62-65, Warszawa, Polska. DOI: 10.15199/13.2019.6.13

Pozycja 7. Rybak, Ł.; Dudczyk, J.: A Geometrical Divide of Data Particle in Gravitational Classification of Moons and Circles Data Sets. Entropy 2020, Vol. 22, Issue 10, Basel, Switzerland. DOI: 10.3390/e22101088

Pozycja 8. Hossin, M.; Sulaiman, M.N. A Review on evaluation metrics for data classification evaluations. Int. J. Data Min. Knowl. Manag. Process 2015, 5, pp. 1–11

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”):

- jak wykorzystać metody obliczeniowe, techniki i materiały, które były stosowane w analizie rozwiązywania prostych zadań inżynierskich i problemów informatycznych (K_W06)

- przekazywaną wiedzę dostępną z wykładu jak i z wykonywanych ćwiczeń, posiada uporządkowaną wiedzę teoretyczną i praktyczną, która dotyczy podstaw programowania, systemów operacyjnych, algorytmów, technologii sieciowych, grafiki komputerowej, baz danych, inżynierii oprogramowania i strategicznych zagadnień informatyki (K_W04)

- prezentowanie złożonych struktur danych w zrozumiały sposób, najczęściej za pomocą wykresów. Konstruowanie schematów danych niezależnych od wybranego modelu danych, docelowego systemu zarządzania bazą danych, programów użytkowych czy języka programowania. Potrafi przetwarzać dane tzn. wszelkie operacje wykonywane na danych osobowych takie jak m .n. zbieranie, przechowywanie, czy udostępnianie ich innym podmiotom. Jest w stanie zwizualizować graficzne dane tzn. potrafi przenieść wyniki badań na formę graficzną np. wykres, prezentacja PowerPoint. (K_W10)

UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”):

- pracować samodzielnie powierzone mu zadania posiada kompetencje miękkie umożliwiające pracowanie w zespole. Potrafi określić role w zespołowym przedsięwzięciu inżynierskim, a także terminowo realizuje harmonogram prac. (K_U02)

- umiejętnie posługiwać się właściwie dobranymi elementami programistycznymi w procesie projektowania. Odpowiednio weryfikuje działania aplikacji informatycznych. (K_U11)

- precyzyjnie projektować i realizuje prosty system informatyczny, który jest zgodnie z metodyką przetwarzania danych. (K_U24)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”):

- zastosowania podstawowych algorytmów sztucznej inteligencji w problemach praktycznych, znając ograniczenia tych metod. (K_K01)

- samodzielnej i zespołowej ewaluacji algorytmów uczenia maszynowego oraz selekcji podejścia optymalnego w zdefiniowanych kryteriach. (K_K03)

- świadomość ograniczeń własnej wiedzy, a także ciągłego rozwoju informatyki i rozumie konieczność dalszego kształcenia i systematycznego wzbogacania wiedzy. (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Efekty w zakresie WIEDZY weryfikuje się poprzez: sprawdzenie wiedzy z wykorzystaniem materiałów i zadań od wykładowcy, samodzielnego przygotowania zadania.

UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez: wykonanie określonych zadań podczas ćwiczeń z zastosowaniem specjalistycznych programów komputerowych, aktywność, współpracę grupową w realizacji projektu.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE weryfikowane są poprzez: obserwację pracy studenta w trakcie semestru, ocenę postawy i aktywności w trakcie zajęć, informację zwrotną od wykładowcy, informację zwrotną od innych studentów, wykazanie się właściwymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć

Ocena końcowa obliczana jest jako: (np. średnia arytmetyczna ocen z: wykonywania zadań z wykorzystaniem programów i aktywności na zajęciach).

Zakres tematów:

ćwiczenia warsztatowe i projektowe w laboratorium komputerowym:

1. Internet – bezpieczeństwo i zasady korzystania, cyberbezpieczeństwo

2. Przetwarzanie i wizualizacja danych za pomocą wykresów:

 wykres kombi i wykres z osią pomocniczą

 umieszczanie obrazów w kolumnach wykresu

3. Prezentowanie danych za pomocą histogramów

4. Analizowanie zależności za pomocą współczynnika korelacji pomiędzy wieloma zmiennymi

5. Filtrowanie zespołowe według użytkownika i według elementu

6. Sumy częściowe, Tabele przestawne, Wykresy przestawne

7. Wykorzystanie programu Modelio Open Source 5.3.1 i tworzenie:

 Class diagram,

 Activity diagram,

 Sequence diagram,

 Object diagram,

 Deployment diagram,

 Uce case diagram,

 State Machine diagram,

 Communication diagram,

 BPMN Collabortion diagram.

8. Grafika prezentacyjna, Grafika rastrowa i wektorowa

9. Multimedia.

Metody dydaktyczne:

Treści teoretyczne przekazywane są w formie wykładu konwersatoryjnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz dyskusji.

Wykorzystanie prezentacji multimedialnej, sieci lokalnej i globalnej podczas ćwiczeń w laboratorium służą do zapozna studentów i nabywania przez nich praktycznych umiejętności użytkowania sieciowych systemów operacyjnych.

Ćwiczenia z praktycznym wykorzystaniem programu dostępnego w licencji free Modelio 5 Open Source 5.3.1 i prezentacji multimedialnych oraz Internetu.

Wyjaśnienie podstaw sztucznej inteligencji. Wykonywanie ćwiczeń zgodnie z przygotowanymi instrukcjami. Ciągła ocena indywidualnej pracy studentów z zakresu: zadań z wykorzystaniem specjalistycznych programów ICT, pracy w grupach, korzystania z baz danych z zakresu informacji publicznej GUS.

Materiały dydaktyczne opracowane przez nauczyciela.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:20 - 12:50, sala E112
Marcelina Otręba 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek E
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)