Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019.
2. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012.
3. Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016.
4. Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych Zeszyt ćwiczeń Struktura 7, 8 w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 2012.
5. Irena Jarzyńska, Wykorzystanie technik Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli 2007, nr 2, s.7-13
6. Anna Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Difin, Kraków 2018.
7. Marta Bogdanowicz, Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992
8. Marta Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004.
9. Izabela Bieńkowska, Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989.
2. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997.
3. Kataryńczuk-Mania L. (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona, Wyd.Uniwersytetu Zielonogórskiego 2017.
4. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Impuls 2011 (cz. III).
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”)
1) w stopniu zaawansowanym podstawową terminologię stosowaną w diagnozie i terapii pedagogicznej uczniów z różnego rodzaju zaburzeniami (m.in. zaburzeniami słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) (PED1_W01 P6S_WG);
2) wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie wybranego przypadku (PED1_W16 P6S_WK).
UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”)
1) samodzielnie diagnozować dzieci/uczniów w zakresie wybranych zaburzeń (słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz projektować działania terapeutyczne usprawniające zaburzone obszary (PED1_U02 P6S_UW);
2) w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień wykorzystywanych w diagnozie i terapii pedagogicznej (PED1_U06 P6S_UK);
3) podejmować praktyczne działania diagnostyczno-terapeutyczne pozwalające na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów (wychowanków); (PED1_U11 P6S_UW).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”)
1) odpowiedzialnego projektowania i realizowania działań diagnostyczno-terapeutycznych (PED1_K05 P6S_KO).
|
Metody i kryteria oceniania: |
• Wiedza zweryfikowana praktycznie podczas pisania studium przypadku i planowania terapii ((PED1_W01, PED1_W02, PED1_W06, PED1_W11, PED1_W12)
• opracowanie materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją i uzasadnieniem merytorycznym – studium przypadku wraz z planowaniem terapii ((PED1_U01, PED1_U03, PED1_U06)
• Ocena kompetencji społecznych poprzez obserwację aktywności studenta podczas dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów związanych z tematyką zajęć (PED1_K01)
Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna wyżej wymienionych ocen:
Skala ocen:
bardzo dobry (5)
dobry plus (4,5)
dobry (4)
dostateczny plus (3,5)
dostateczny (3)
niedostateczny (2)
Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:
Poniżej 55.00 % - ocena 2
55.00 % i więcej - ocena 3
60.00 % i więcej - ocena 3,5
70.00 % i więcej - ocena 4
80.00 % i więcej - ocena 4,5
90.00 % i więcej - ocena 5
|
Zakres tematów: |
1. Nawiązywanie relacji podczas procesu diagnostycznego i terapeutycznego
2. Obserwacja dziecka podczas zabawy swobodnej jako pierwszy krok diagnostyczny i terapeutyczny
3. Główne pojęcia terapii pedagogicznej
4. Dostępne na rynku narzędzia i pomoce terapeutyczne
5. Gry planszowe jako sposób na terapię pedagogiczną i samodzielne tworzenie pomocy terapeutycznych
6. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej oraz funkcje motoryczne
7. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń orientacji w przestrzeni, oraz pamięci wzrokowej i słuchowej
8. Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami słuchu
9. Alternatywne metody komunikacji – kiedy są przydatne i jak je stosować podczas prowadzenia terapii
10. Wczesne wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja terapeutyczna – terapia niemowląt i dzieci do lat 7
11. Zaburzenia integracji sensorycznej – jak rozpoznać i na czym polega terapia
12. Diagnoza i terapia pedagogiczna podczas zajęć przedszkolnych – dyskusja
|