"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody terapii pedagogicznej 0101-PED-I-4201N
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019.

2. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012.

3. Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016.

4. Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych Zeszyt ćwiczeń Struktura 7, 8 w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 2012.

5. Irena Jarzyńska, Wykorzystanie technik Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach

edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli 2007, nr 2, s.7-13

6. Anna Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Difin, Kraków 2018.

7. Marta Bogdanowicz, Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992

8. Marta Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004.

9. Izabela Bieńkowska, Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989.

2. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997.

3. Kataryńczuk-Mania L. (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona, Wyd.Uniwersytetu Zielonogórskiego 2017.

4. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Impuls 2011 (cz. III).

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”)

1) w stopniu zaawansowanym podstawową terminologię stosowaną w diagnozie i terapii pedagogicznej uczniów z różnego rodzaju zaburzeniami (m.in. zaburzeniami słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) (PED1_W01 P6S_WG);

2) wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie wybranego przypadku (PED1_W16 P6S_WK).

UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”)

1) samodzielnie diagnozować dzieci/uczniów w zakresie wybranych zaburzeń (słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz projektować działania terapeutyczne usprawniające zaburzone obszary (PED1_U02 P6S_UW);

2) w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień wykorzystywanych w diagnozie i terapii pedagogicznej (PED1_U06 P6S_UK);

3) podejmować praktyczne działania diagnostyczno-terapeutyczne pozwalające na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów (wychowanków); (PED1_U11 P6S_UW).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”)

1) odpowiedzialnego projektowania i realizowania działań diagnostyczno-terapeutycznych (PED1_K05 P6S_KO).

Metody i kryteria oceniania:

• Wiedza zweryfikowana praktycznie podczas pisania studium przypadku i planowania terapii ((PED1_W01, PED1_W02, PED1_W06, PED1_W11, PED1_W12)

• opracowanie materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją i uzasadnieniem merytorycznym – studium przypadku wraz z planowaniem terapii ((PED1_U01, PED1_U03, PED1_U06)

• Ocena kompetencji społecznych poprzez obserwację aktywności studenta podczas dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów związanych z tematyką zajęć (PED1_K01)

Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna wyżej wymienionych ocen:

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zakres tematów:

1. Nawiązywanie relacji podczas procesu diagnostycznego i terapeutycznego

2. Obserwacja dziecka podczas zabawy swobodnej jako pierwszy krok diagnostyczny i terapeutyczny

3. Główne pojęcia terapii pedagogicznej

4. Dostępne na rynku narzędzia i pomoce terapeutyczne

5. Gry planszowe jako sposób na terapię pedagogiczną i samodzielne tworzenie pomocy terapeutycznych

6. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej oraz funkcje motoryczne

7. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń orientacji w przestrzeni, oraz pamięci wzrokowej i słuchowej

8. Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami słuchu

9. Alternatywne metody komunikacji – kiedy są przydatne i jak je stosować podczas prowadzenia terapii

10. Wczesne wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja terapeutyczna – terapia niemowląt i dzieci do lat 7

11. Zaburzenia integracji sensorycznej – jak rozpoznać i na czym polega terapia

12. Diagnoza i terapia pedagogiczna podczas zajęć przedszkolnych – dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 11:10, sala E124
Anna Karowicz 7/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek E
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)